A weboldal betöltési sebesség szerepe a SEO-ban

0
73
Weboldal betöltési sebesség szerepe a SEO-ban

A technikai SEO legfontosabb területeinek egyike a sebesség optimalizáció. A betöltési sebesség ugyanis nagyon erősen befolyásolja, hogyan szerepel a weboldalad a Google keresőben.

A weboldal sebesség és a Google

A weboldalak betöltési sebessége idén már 10 éve gyakorol hivatalosan is közvetlen hatást a Google rangsorra. A gyorsaság jelentősége az elmúlt évtizedben csak nőtt: Gary Illyes, a Google elemzőguruja 2018-ban egy konferencián újra leszögezte, hogy a sebesség “szuperfontos” szempont a kereső számára. Ezt azzal is indokolta, hogy az adatok szerint a gyors oldalak általában jobban konvertálnak.

Például a Skilled.co kutatása szerint 2,4 másodperces betöltési sebességnél átlagosan 1,9 százalékos a konverziós arányra lehet számítani. 3,3 másodpercnél pedig már 1,5 százalék; 4,2 másodpercnél kereken 1 százalék; 5,7 másodpercnél már 0,6 százalék alá zuhan a konverziós arány.

A közvetlen hatás mellett a sebesség még egy közvetett módon is alakítja a Google rangsort. Ugyanis a weboldal gyorsasága alapvetően határozza meg a felhasználói élményt (UX). Ha egy honlap gyors, a felhasználók kisebb arányban fordulnak vissza, több időt töltenek a weboldalon. A Google pedig ezt szereti.

A lassú weboldalakat ezzel szemben sokkal nagyobb arányban hagyják el idő előtt a felhasználók. A magas visszafordulási arány pedig jelzés a Google számára: ez az oldal nem értékes, mert nem szeretik a felhasználók. Ilyenkor romlani kezd a weboldal helyezése a keresőben.

Mennyi az ideális betöltési sebesség SEO szempontból?

Az ideális betöltési sebesség valahol 2-5 másodperc között van. Mielőtt bárki hátradőlne egy öt másodperces eredménnyel: ez egy elég tág érték, és fenntartásokkal kell kezelni. Ugyanis

a felmérések szerint a felhasználók mintegy fele hajlamos elhagyni az olyan weboldalakat, amelyek nem töltődnek be három másodperc alatt.

Sőt, a statisztika alapján úgy tűnik, hogy a felhasználók 47 százaléka asztali számítógépen csak a két másodpercnél is rövidebb betöltési idővel elégedett. A Google pedig abból él, hogy igyekszik megfelelni az ilyesfajta felhasználói elvárásoknak. Jutalmazni fogja a három másodpercnél hamarabb betöltödő weboldalakat, és büntetni az ennél jóval lassabb honlapokat.

Mi következik ebből? Ha biztosra akarsz menni, törekedj arra, hogy a weboldalad betöltési sebessége  ne lépje túl a három másodpercet. Sőt, inkább közelítsen a két másodperc felé.

Honnan tudhatod, milyen gyors a honlapod?

Az oldalsebesség mérésére több ingyenes eszköz is létezik. Nagyon jó például a GTmetrix, vagy a Pingdom. A globális piacot célzó webshopoknak (például dropshipping áruházak) nagyon érdemes kipróbálniuk a Dotcom-monitor tesztjét, ami a világ több mint 20 különböző pontjáról vizsgálja a betöltési sebességet.

A kedvencem a Google saját eszköze, a PageSpeed Insights. Egy nullától százig terjedő skálán pontozza a honlapok sebességét, külön méri az asztali és mobilos sebességet. Utóbbi általában sokkal rosszabb eredményt hoz, de különösen fontos, mert a Google ma már a weboldalak mobilos változatát indexeli első körben.

Bár sokan szkeptikusok, az én személyes tapasztalatom, hogy aki követi a Google sebesség teszt ajánlásait, rengeteget javíthat saját oldala gyorsaságán. Még akkor is, ha az csupán egy “mezei” WordPress-oldal. Normális tárhelyen egy jól beállított weboldal asztali nézetben simán el tud érni 90 pont feletti eredményt.

Persze nem kell, és talán nem is lehet a teszt minden javaslatát megvalósítani. Érdemes inkább a legkönyebben megszüntethető problémákkal kezdeni – jellemzően ilyen a túlméretezett képek problémája – , mert ezzel hatékonyan és gyorsan javíthatunk a honlapunk sebességén.

Néhány tipp a betöltési sebesség optimalizálására

Három területre kell nagyon odafigyelni, ha gyors honlapot szeretnél. Ezek alapdolgok, de ha itt nem stimmel valami, akkor hiába minden más erőfeszítés.

  1. Válassz rendes tárhelyet. Ne a legolcsóbb tárhelyet keresd, mert egy bizonyos árszint (kb havi 1000-2000 ft) alatt képtelenség normális szolgáltatást nyújtani. Ha alapból lassú a tárhelyed, a legtutibb sebességoptimalizációs trükkök sem fognak segíteni!
  2. Gondosan válogasd ki azokat eszközöket, szoftvereket, amiket a weboldaladon futtatsz. Ha például WordPress-t használsz, ne a sablonon spórolj. És, amennyire csak lehet, minimalizáld a bővítmények számát!
  3. Végül pedig nagyon figyelj oda a honlapod rendszeres karbantartására, a szoftverek frissítésére.

WordPress honlapkészítőként gyakran találkozom azzal a sommás megállapítással, hogy a WP oldalak alapból lassúak, felesleges velük bármit is kezdeni.

Pedig az igazság az, hogy nem a WordPressben van a hiba, az igenis egy nagyon hatékony és okos weboldal-motor. Sokkal inkább a trehányul összedobált, kétes eredetű eszközökre alapozott, sohasem frissített és karbantartást messziről sem látott weboldalakkal – amik közül a népszerűsége és ingyenessége miatt sok történetesen a WordPress-t használja tartalomkezelő-rendszernek.

Lássunk még néhány tippet, ami segíthet a sebesség optimalizálásban:

  • Helyes képkezelés. Egyetlen honlapon sem érdemes 200 Kb-nál nagyobb méretű képeket használni, mert rengeteg erőforrást igényel a betöltésük. Akár az internetről szerzed be őket, akár saját képeket használsz, méretezd le őket, mielőtt feltöltenéd őket a saját honlapodra. Például tudja ezt a funkciót a Canva fizetős változata, de van egy sor ingyenes eszköz is az interneten, például a CompressPNG, vagy a Compressor.io.
  • Lusta betöltés (Lazy Load). Egyszerű és hatásos trükk, a lényege, hogy a weboldalra érkezéskor először csak a hajtás feletti (egyből látható) képek töldődnek be. A hajtás alatti képek csak akkor, ha odaérünk a görgetésben. A Google javaslata, hogy lazy load esetén alkalmazzunk <noscript> címkét a képeknél.
  • Hatékony gyorsítótárazás. A komolyabb minőséget nyújtó, és ezért természetesen drágább tárhelyeken szerveroldali gyorsítótárazás van. Ha neked nincs ilyen, és WordPress-t használsz, akkor egy csomó ügyes plugint használhatsz erre a célra.
  • GZIP tömörítés. Csökkenti az adatmennyiséget, amit a böngészőnek le kell töltenie, amikor a user a honlapra kattint. A legelterjedtebb tárhely online kezelőfelületen, a cPanelen te is be tudod kapcsolni (Szoftver >> Webhely optimalizáció >> Az összes tartalom tömörítése).

Tényleg megéri foglalkozni a weboldal sebességgel? 

Remélem már sikerült téged is meggyőzni arról, hogy a válasz egyértelműen igen.

A gyors betöltési sebesség a sikeres honlap egyik záloga.

Mert jobb felhasználói élménnyel és magasabb konverziós aránnyal jár együtt. Mindez pedig a Google helyezés javulását, az organikus forgalom növekedését is eredményezheti hosszú távon.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here