Webáruház Készítés #5 – Kutatás és Tervezés II.

0
383
Webáruház indítása 2019

Mielőtt nekiugranál a WordPressnek és elkezdenéd az oldaladat összerakni, van még pár dolog, amit tisztába kell rakni. Azt szokták mondani, hogy egy vállalkozás alapja az üzleti terv. Mi is ez pontosan?

Az üzleti terv

Ez egy minimum 20-30 oldalas dokumentum, ami akár több száz oldalig terjedhet. Részletesen le kell benne írnod mindent a vállalkozás jövőét illetően. Kinek, Mit és Miért fogsz értékesíteni, azaz a vállalkozás bemutatása, a struktúra terve, a termékek vagy szolgáltatások részletes leírása, pénzügyi és stratégiai terv, iparági elemzés, külső és belső tényezők vizsgálata stb…

Ez így elég komoly kis mű, főleg kezdő vállalkozóknak. Nem beszélve arról, hogy ez szinte biztos, hogy meg fog változni, nem is egyszer akár napok vagy hetek múlva. Éppen ezért azt szoktam javasolni, hogy ha nem akarsz kockázati tőkebefektetőket vagy pályázati pénzeket (amikkel rengeteg plusz munkád van, hónapokig húzódik és nem is éri meg mindig), akkor elég egy „üzleti terv light”.

Ez az én szótáramban annyi tesz, hogy saját magad érdekében néhány oldalon át letisztázod a dolgokat egyszerűen és logikusan.

„Üzleti terv light”

Erre a három kérdésre feltétlenül választ kell találnod:

  1. Mit akarsz eladni?
  2. Kinek akarod eladni?
  3. Hol akarod árulni?

üzleti terv

1. Mit akarsz eladni?

Hülye kérdés? Mosolyogsz? Annyira nem vicces, mert a kezdők igen nagy részének fingja sincs róla, hogy mit akar pontosan eladni, „csak legyen belőle pénzem” stratégiát követik, ami hosszútávon nem túl hatásos.
Tipikus hiba még az, hogy minden üzleti könyvet kiolvastál a marketinges és értékesítési trükkökről, konferenciákra jársz, a marketing szakma legmenőbb arcaitól tanulsz, de még egy Facebook hirdetést se adtál fel soha 200 Ft-ért. Előbb mindennek az ALAPJÁT kell megtanulnod és ha azt a GYAKORLATBAN is alkalmaztad, akkor mehetsz tovább.

Besegítettem pár cégnek az értékesítésbe és marketingben. A problémák 90%át úgy oldottam meg, hogy átismételtük az alapokat és láss csodát, minden jobb lett. Pontosan a fent említett hibát követtél el ők is. Csúcsszuper Facebook hirdetések voltak beállítva, csak éppen azt fejeltették el, hogy ki a célcsoport, a Buyer Persona valójában.

A kis kitérő után vissza az eredeti témánkhoz, tehát add meg pontosan, hogy mit akarsz eladni.

Konkrét példa a gyakorlatban: Ajándékcsomagokat szeretnék a webshopomban értékesíteni. Egy ilyen magas áron kínált prémium termék kitűnő választás lesz ajándékba minden alkalomra. A csomagok tartalma apró kozmetikai és szépségápolási cikkek, valamint kiegészítők lesznek. A dobozoknak minőségi, alumínium anyaga lesz.

2. Kinek akarod ezt eladni?

Ez az úgynevezett Buyer Persona módszer. Ez nem jelent mást, mint a tökéletes vásárlód meghatározását, akinek szeretnéd eladni a termékedet. Muszáj? Igen! A világ piacvezető cégei is ezt használják, szerintem tudnak valamit..

Hogyan csináld? Képzeld el egy személyt, akire tökéletesen illik a terméked vagy szolgáltatásod és írd le minél pontosabban őt. (és tényleg írd is le a kis füzetedbe). Mutatom az egyszerűbb változatot előző példa kiegészítésével, de ennél jóval részletesebben is lehet.

Konkrét példa a gyakorlatban: Vezető beosztásban lévő, munkájuk során nyilvánosan mutatkozó, ügyfelekkel tárgyaló, megjelenésükre és környezetükre igényes, 27-35 év közötti férfiaknak szóló ajándékcsomagokat szeretnék a webshopomban értékesíteni. Egy ilyen magas áron kínált prémium termék kitűnő választás lesz ajándékba minden alkalomra. A csomagok tartalma apró kozmetikai és szépségápolási cikkek, valamint kiegészítők lesznek. A dobozoknak minőségi, alumínium anyaga lesz.

Mire jó ez? Majd meg fogod köszönni, mikor állítod be a hirdetéseid célzását. Egyszerűen tudod, hogy ki a potenciális ügyfeled és ki kevésbé. Ez nem azt jelenti, hogy csak ők fognak tőled vásárolni. Persze hogy nem.. de ez az a célcsoport, akikből a legtöbb. Az én példámban kicsit különleges a helyzet, mert ajándékról van szó, ezáltal nem konkrétan rájuk kell célozni, hanem a párjukra vagy barátaikra, mivel ajándékot általában nem magának vesz az ember. Viszont, ha te nem ajándékot árulsz, akkor ez még nagyobb segítség lesz számodra, mivel konkrétan le van írva, kire kell céloznod.

kinek akarsz eladni

3. Hol fogod eladni?

Újabb kritikus kérdés, mivel az egész stratégiádat befolyásolja ez a döntésed. A hely lehet konkrét város: ha mosógép szerelő vagy Győrben, akkor valószínűleg nem szívesen jössz Debrecenig egy ügyfélért. Kicsit „webshoposabb” példa:

Ha van egy helyi boltod is, akkor meghirdetheted csak a Debrecenieknek, hogy aki a hétvégén bejön a boltba 10% kedvezménnyel vásárol és külön egy webshopos hirdetés is futhat az ország többi részére, hogy ingyenes házhozszállítás a hétvégén.

De a globalizáció miatt nyugodtan gondolkozz el a külföldi kiszállításon is. A környező országokba is még viszonylag alacsony árakon szállíthatsz, de az Amazon is segíthet értékesíteni a termékeidet. Ilyenkor hirdetheted a környező országokban is az online vásárlás lehetőségét, persze ezt a helyi nyelven célszerű. Jöjjön a szokásos példa kiegészítés:

Konkrét példa a gyakorlatban: Vezető beosztásban lévő, munkájuk során nyilvánosan mutatkozó, ügyfelekkel tárgyaló, megjelenésükre és környezetükre igényes, 27-35 év közötti férfiaknak szóló ajándékcsomagokat szeretnék a webshopomban értékesíteni Magyarország területén. Egy ilyen magas áron kínált prémium termék kitűnő választás lesz ajándékba minden alkalomra. A csomagok tartalma apró kozmetikai és szépségápolási cikkek, valamint kiegészítők lesznek. A dobozoknak minőségi, alumínium anyaga lesz.

Ha lenne boltom Budapesten és Debrecenben, akkor ezt is beleírhatnám, hogy online és helyileg hol.

A következő cikkben folytatjuk az egyszerűsített üzleti tervünk megalkotását.


Kapcsolódó oktatóanyagok:

 

WEBÁRUHÁZ KÉSZÍTÉS MINI KURZUS KEZDŐKNEK (1 790 Ft)[MEGTEKINTÉS]
webáru

WEBÁRUHÁZ KÉSZÍTÉS MEGAPACK (63% kedvezménnyel) [MEGTEKINTÉS]

GSM 3.0 – Kiút a szegénységből a függetlenség felé (2 790 Ft[MEGTEKINTÉS]

Cikksorozat tartalomjegyzék:

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here