Az elméleti alapokkal meg is vagyunk, most elkezdhetjük a kutatást, utána járást és a tervek elkészítését. Biztosan hallottál már a réspiacokról. Igen, ezeket keressük, de miért? Mi is ez pontosan és hogy találhatod meg?
Ne terméket, igényt keress!
Az egyik legnagyobb hiba már itt a webáruház indítás 0. lépésénél az, hogy a fejedbe vettél valamit és ragaszkodsz hozzá.
Mondom a példát: te iPhone-t akarsz árulni, mert látod, hogy mennyi embernek van és azt gondolod, hogy mekkora biznisz. Majd innentől fogva rá is térsz a webáruház megépítésének, temékfotók letöltésének és be is rendelsz néhány iPhonet, hogy majd te eladod pár tízezer forinttal többért és „a sok hülye”, aki a tervezéssel tököl napokig/hetekig, majd meglátja, hogy te milyen király vagy.
Gondolom már mondanom sem kell, hogy így nem lesz túl jövedelmező vállalkozásod. Azoknak viszont, akik gondosan megtervezték a lépéseket, már többszörösére fog nőni az esélye a sikerre. Persze tuti terv nincs, csak rugalmas. Ezt már Charles Darwin is kifejtette elméletében az 1800-as évek vége felé, ami egyszerüsítve így hangzik: Nem a legerősebb és nem is a legnagyobb marad életben, hanem az, aki tud alkalmazkodni a változásokhoz.
Ez tökéletesen igaz a te vállalkozásodra is. Ha valamihez mereven ragaszkodsz, akkor tévútra téríthet. Keresd mindig a lehetőségeket és alakítsd úgy az üzleti tervedet, hogy a vállalkozásod mindig egy létező problémára nyújtson megoldást vagy egy létező igényt elégítsen ki.
Miért ment csődbe a NOKIA? Mert az Apple piacra dobta a világújdonságnak számító első okostelefont, az iPhone-t. A NOKIA reakciója az volt, hogy ez biztos vakvágány, ők maradnak a hagyományos nyomógombosnál. Amíg a versenytársai elkezdtek okostelefonokat fejleszteni, ők továbbra is a hagyományost próbálták eladni. Mire felismerték, hogy az embereknek van igényük az okos készülékekre és elkezdtek ők is fejleszteni, már késő volt.
Mi a tanulság ebből? Oda kell figyelned a környezetedre! Mindig járj nyitott szemmel és keresd azt, hogy mire van igény. Egy rövid e-bookban összegyűjtöttem 10+1 ötletet és néhány bónusz tanácsot a végére, hogy merre kellene elindulnod.
Mi jár a vevőd fejében?
Ha megvan az ötlet az nagyon jó, csak ne feledd, hogy egy ötlet megvalósítás nélkül semmit nem ér. Hamarosan kezdjük is a megvalósítást, de előtte van egy nagyon fontos feladatunk, amit sokan kihagynak, pedig kulcsfontosságú. Ez nem más, mint a piackutatás.
Piackutatás
Röviden a célja: Derítsük ki, hogy van-e igény az ötletedre, azaz a termékedre vagy szolgáltatásodra. Vizsgáljuk meg, hogy hány versenytársad és hány potenciális vevő van a piacon. Mennyire fedik le ezek, a már létező cégek a potenciális vásárlók igényeit és te miben tudnál jobb lenni náluk?
Többek között a fent említett kérdésekre szerezheted meg a választ a piackutatással.
Hogyan csináld? Ez egy elég komplex folyamat, de megpróbálom leegyszerűsíteni, amennyire csak lehet.
Maradjunk az iPhone-os példánál. A Google a barátod, kezdd tehát itt a kutatást! Egyszerűen írd be hogy „iPhone XS” aztán hogy”iPhone bolt”, ”iPhone specialista” és hasonló kulcsszavakat. Kezdd el egy Excel táblába kiírogatni, hogy hány versenytársat találsz ezen a területen és alkalmazd a húszas szabályt! Ez röviden annyit takar, hogy meg ne állj, amíg 20 versenytársat nem találtál!
A tréningben még mutatok haladó módszereket is. Megtudhatod például, hogyan használhatod a Google ingyenes eszközeit piackutatási célból. Ezek szerintem a legjobban működő technikák.
A következő a Facebook, ott is ugyan így keress rá az oldalakra illetve a csoportokra és írd ki azokat is. Be se zárd a táblázatot, mert még bőven lesz dolgod! Jön az Instagram. Itt is keress amíg 20-at nem találsz!
Instagramon is szuper dolgokat, új ötleteket és piaci réseket lehet találni, ha tudsz jól keresni.
A közösségi média felületek után jöhet a KSH adatbázisa és egyéb internetes statisztikák. Nézz utána, hogy mennyi fogyott 2018 ban az iPhone modellekből Magyaroszágon. Nézd meg a mobilos felhasználók számát, hogy hányan használják ezt az eszközt. (Majd a tréningben mutatom, hogy tudod ezt a saját weboldaladon és a facebook adatbázisából kimutatni).
Ha a kutatással meg vagy, akkor kezdj el internetes fórumokon is nézelődni, amik a témába vágnak. Keress szakembereket a területen és olvasd a cikkeiket! Gyakorikérdések.hu is egy remek alternatíva lehet. Beszélgess emberekkel és kérd ki a véleményüket! A további lehetőségeket majd mutatom a videós tréningben.
Funnel hacking
Ha megkerested, hogy kik a fő versenytársaid, akkor nézd meg a weboldalukat részletesen. Folytasd a táblázatodat és töltsd ki sok-sok hasznos infóval. A versenytárs neve mellé írhatod a fő termékeit, az ajánlatait, hogy milyen közösségi médiákon aktív és hol kevésbé.
A marketing eszközeit is oda írhatod, pl volt-e kis felugró ablak az oldalán, ha igen, akkor mire bíztatott? Volt-e hírlevél feliratkozási lehetőség? Kaptál-e valamilyen kedvezményt, ha feliratkoztál vagy milyen típusú e-maileket küld?
A Funnel hackingre még vissza térünk a 8. cikkben, ott is tudjuk használni a kivitelezési folyamatoknál.
Kapcsolódó oktatóanyagok:
WEBÁRUHÁZ KÉSZÍTÉS MINI KURZUS KEZDŐKNEK (1 790 Ft)[MEGTEKINTÉS]
WEBÁRUHÁZ KÉSZÍTÉS MEGAPACK (63% kedvezménnyel) [MEGTEKINTÉS]
GSM 3.0 – Kiút a szegénységből a függetlenség felé (2 790 Ft) [MEGTEKINTÉS]
Cikksorozat tartalomjegyzék:
- 1.RÉSZ: Általános tudnivalók – [megnyitás]
- 2.RÉSZ: Vállalkozó vs Alkalmazott [megnyitás]
- 3.RÉSZ: Az elméleti alapok [megnyitás]
- 4.RÉSZ: Kutatás és Tervezés I. – MOST ITT VAGY
- 5.RÉSZ: Kutatás és Tervezés II. [megnyitás]
- 6.RÉSZ: Kutatás és Tervezés III. [megnyitás]
- 7.RÉSZ: Online jelenlét felépítése [megnyitás]
- 8.RÉSZ: Funnel hacking [megnyitás]
- 9.RÉSZ: WordPress + WooCommerce [megnyitás]
- 10.RÉSZ: Vágj bele! [megnyitás]
- 11.RÉSZ: Teljesítés és Javítás [megnyitás]