Webáruház Készítés #3 – Az elméleti alapok

0
481
Webáruház indítása 2019

A webáruházad elkészítését az elméleti alapok elsajátításával folytatjuk. Ebben az anyagban átnézzük a szükséges tudást, aminek alapszintű elsajátításával belevághatsz a e-kereskedelembe.

Hogy néz ki egy webshop?

Biztosan láttál már webshopot, nem tervezek róla oldalakon át írni. Egy (jó esetben) szép, letisztult weboldalról van szó, termékekkel kategóriákba sorolva. Minden termékhez minimum egy jó minőségű kép, némi leírás és egy vásárlás gomb tartozik. Nagy bannerek, akció feliratok, nyilak, szalagok és bizonyos esetekben egy blog is tartozik hozzá.

A weboldal mögé nézve viszont a webáruházak többsége olyan, mint egy raktár. Egy óriási épület nagy teherbírású polcrendszerrel, akár targoncákkal, néhány alkalmazottal a csomagolópultok előtt, ahol a megrendeléseket összekészítik – ezt egyébként a szakma úgy hívja, hogy komissiózás (ha már webshop tulajdonos leszel, gyakorold a szakszavakat is).

A webshop egy raktár

Egy kisebb részét képzik az épületnek a szellemi dolgozók irodái. Ide tartozik többek között az ügyfélszolgálat, a marketing, számvitel, logisztika és menedzsment. Ezek a területek persze a webáruház tevékenysége köre és mérete szerint változhatnak.

A te webáruházad valószínűleg 1 fővel fog indulni, azaz te leszel az összes feladat elvégzéséért felelős személy. Ettől nem kell félni, mert rengeteg módon tudod magadat tehermentesíteni. Sok cég azon dolgozik, hogy könnyítsen a mindennapjaidon vállalkozóként. Rengeteg dolgot tudsz automatizálni is.

Dolgozhatsz irodából, a meglévő munkahelyedről szabadidődben, kávézóból, tengerparton vagy otthonról is. (Egy könyvelő mindenképpen ajánlott a kezdetektől fogva, de erre majd kitérek.) Ahogy növekedni fog a rendeléseid száma, szükség lesz majd új alkalmazottakra magadon kívül vagy külső cégekkel is együtt dolgozhatsz majd, de erről később beszélünk. Az elején rajtad kívül barátok és család is besegíthet a folyamatokba.

Remélem kezded érteni, hogy miért annyira nagyon fontos az önfejlesztés, azaz legyél képben az összes folyamattal alapszinten, mert egyszer majd neked kell átadni ezt a tudást másoknak is. Egy jó vezető véleményem szerint ért legalább alapszinten az összes folyamathoz, am ia cégében zajlik. De nyugi, ebben segíteni fogok az oktatásaimmal és a BusinessGYM-en lévő cikkekkel.

Mi kell a webshop készítéshez?

Mire van szükséged egy webshop elkészítéséhez? Ezeket három csoportba tudom sorolni:

  1. vállalkozói alapismeretek
  2. technikai tudás
  3. termékismeret

Nézzük meg őket most részletesen.

1. Vállalkozói alapismeretek

Mi tartozik ide? Vállalati pénzügyek, marketing, minimális jog, kis logisztika és értékesítés. Ezeknek az alpszintű ismerete kell az induláshoz. Ezt a tudást mind át fogom adni, sőt még többet is mint az alap.

A pénzügyi ismereteidre azért lesz szükség, hogy ki tudd számolni, hogy egyáltalán nyereséges lesz-e az ötleted vagy sem. Mennyit kell minimum eladni egy termékből, hogy nullára kihozd a költségeidet? Mennyit költhetsz el marketingre? Továbbá a termékek vagy szolgáltatások árazásánál is fontos szerepet játszik. Nem árt az se, ha az adókat is nagyjából ki tudod számolni magadnak, így nem ér meglepetés, mikor a könyvelőd felhív, hogy ennyit kell utalni a NAV-nak.

A marketing a vállalkozás királynője, talán a legerősebb fegyvere. Ez nem csak a reklámról szól, az egy kis szelet csupán. Ha nincs marketingtevékenységed, akkor nem lesz jövedelmező vállalkozásod sem. Teljesen biztos nem tudod kikerülni, mivel már az árképzésed is a marketing stratégia része, ahogy az is, amilyen termékeket árulsz (prémiumot vagy olcsó és gagyit). Ami téged nagyrészt érinteni fog, az az online marketing. Vevőszerző eszközöket kell használnod ahhoz, hogy értékesíteni tudd a termékeidet. Hirdethetsz például Facebookon, Google-ben, Instagramon, YouTube-on és még rengeteg csatornán a közösségi oldalakon kívül is. Itt majd meg kell tanulnod picit a vevőid szemszögéből nézni a dolgokat és akkor leszel igazán sikeres, ha megtalálod a fájó pontjaikat és az ő problémáikra tudsz megoldást nyújtani.

A jogi ismeretekre azért van szükség, hogy képben legyél országunk rád vonatkozó törvényeivel és rendeleteivel, mert ezek befolyásolják a vállalkozásod életét.

vállalkozói alapismeretek

Példák erre:

  • vállalkozónak kell lenned ahhoz, hogy webshopod legyen
  • be kell jelenteni ezt a tevékenységet a hivatalban
  • kell egy ÁSZF (általános szerződési feltételek), ahol leírod, milyen folyamat révén tudnak vásárolni és milyen jogi, illetve kötelezettségei vannak a vásárlóidnak. Kitérünk erre is majd részletesen.
  • a vásárlóid adataidat kezelned kell a jogszabályoknak megfelelően (Adatkezelési nyilatkozat, Süti szabályzat a GDPR-nak való megfeleléssel)
  • fogyasztói elállás jogszerű esetei
  • számlát kell kiállítanod és adóznod is kell 🙂

A logisztika egyre bővülő iparág, ami egyre jobban közeledik a marketinghez napjainkban. Az elsődleges feladata az a te esetedben, hogy a beszállítódtól a termék eljusson hozzád, tőled pedig a vásárlódhoz. Követned kell a rendeléseket, tudnod kell hol jár a csomagod, futárszolgálatokkal kell leszerződnöd (nem nagy cucc, majd mutatom), hogy ők kézbesítsék a vásárlóid rendeléseit.

Az értékesítés a vállalatod mozgatórugója. Ebből származik a bevételed. Többféle stratégiát alkalmazhatsz, a célcsoportodtól és a piaci helyzettől függ, hogy melyik számodra az ideális.

2. Technikai alapismeretek

Itt a már megszerzett elméleti tudásodat kell a gyakorlatban megcsillogtatni. Ez az a pont, ahol már tényleg tenni is kell valamit. Oké, hogy önfejlesztés, üzleti könyvek olvasgatása és oktatóanyagok vásárlása, de a legtöbb ember leragad itt. Ezek semmit sem érnek – vagy csak nagyon keveset – ha nem valósítod meg őket a gyakorlatban. Mindháromnak akkor van értelme, ha leülsz és csinálod!

Na nézzük át, hogy mire lesz szükséged egy webáruház sikeres működtetéséhez:

webáruház technikai ismeretek

Webshop készítése/készíttetése/bérlése

Az első cikkben már említettem ezt a 3 lehetőséget és kifejtettem az árfekvésüket is. A filozófiámat is bemutattam már, ami így hangzott: „abban a személetben adom át a tudásomat, hogy a lehető legkisebb költséggel bele tudj vágni egy saját vállalkozásba”Az általam javasolt megoldás a költséghatékonyság elvét követve az, ha egy kicsit az időddel is fizetsz érte, nem csak pénzzel. Tehát állítsd össze magadnak! A WordPress tartalomszolgáltató rendszert fogjuk használni, valamint a WooCommerce bővítményt.
Előnye: Ezzel a kombinációval viszonylag egyszerűen és kis költséggel elkészítheted a saját webáruházadat és szinte bármit megtehetsz, bárhogy átrendezheted, bármit feltölthetsz, amit csak akarsz. Teljesen egyedivé teheted, csak a képzeleted szab határt.
Hátránya: általában 100-150 termékig szoktam ezt a megoldást javasolni. Felette belassulhat a rendszered. persze van erre is megoldás, de tekintsd ezt a számot a mérföldkőnek. tehát ha 5000 terméket akarsz árulni így első nekifutásra akkor inkább bérelj webshopot. (bár nem javaslok ennyi terméket, de erről majd később)

Ha nem akarsz saját rendszert építeni, akkor se ölj bele kezdetben több százezret egy egyedi fejlesztésbe, hanem bérelj. Ezt meg tudod tenni a Shoprenter, Unas vagy a Shopify oldalán. Itt különböző csomagok körül választhatsz havidíj alapú webáruház rendszert.
Hátránya, hogy a szolgáltatótól függsz és lényeges változtatásokat nem tudsz csinálni az oldaladon. (csak magasabb szintű CSS és JS ismeretekkel)
Előnye, hogy egy viszonylag stabil platformot kapsz és ügyfélszolgálatot, akik (majdnem) mindenben segítenek, valamint sok ezer terméket is könnyen kezelhetsz.

Grafikai anyagok elkészítése

A legtöbb nagykereskedő és beszállító szokott biztosítani termékfotókat, így nem neked kell befotózgatni. Ha te magad készíted a terméket, akkor viszont nem úszod meg a fotózás részét.Grafikai anyagok kellenek szinte mindenhova: a weboldaladra, a logódhoz, a hirdetésekhez, a névjegyedhez. A profinak kinéző grafikák készítését költséghatékonyan innen tanulhatod meg.

Marketingrendszerek kezelése

Ez talán a legbonyolultabb része, de mind-mind tanulható és elég az alap szintű tudás is kezdetben a nyereséges működéshez.Ilyen rendszerek például: Google Ads és Facebook Ads hirdetéskezelők
A hirlevélszoftverek, mint például az ActiveCampaign, amit én is használok (további példa: Mailchimp, SalesAutopilot). Ezekkel tudsz e-mai címeket gyűjteni és leveleket kiküldeni, hogy vásárlásra buzdítsd az embereket vagy tájékoztasd őket.
Ezeken túl követheted a látogatók tevékenységét az oldaladon a Google Analitycs szolgáltatással, valamint a keresőben való megjelenést figyelheted az Search Console-lal. Ezekről majd részletesen később, illetve van még pár a tarsolyomban.

Online számlázóprogram kezelése/integrálása a rendszeredbe

Ilyen például a Billingo vagy a Számlázz.hu. Ezekre azért van szükség, hogy a magyar jogszabálynak megfelelő számlákat(akár) teljesen automatikusan is ki tudj állítani vele. Nem is ragozom tovább, ez egyszerűen kell. Nem olyan bonyolult a kezelése és ebben a könyvelőd is segíteni fog. Egyszer beállítod és működik.

Személyes tipp

Egy kis füzetre, tollra, online naptárra és Excel táblázatra is szükséged lehet. A füzet és a toll kell, hogy feljegyezz mindent, ami a vállalkozásoddal, fejlődéseddel kapcsolatos és a hirtelen támadó ötleteidet is bele írhatod. Az online naptárral rendszerezheted a tennivalóidat, hogy sose felejts el semmit és minden eszközödön elérhető legyen. Az Excel táblázatban meg egyszerűen vezetheted a céges bevételeidet és kiadásaidat, így mindig tudod, hol csúszik meg a költségvetésed vagy mi teljesít nagyon jól és még a fejlődésedet is szépen fogod látni.

Termékismeret

3. Termékismeret

A harmadik pont, ami elengedhetetlen egy webáruház üzemeltetéséhez. A terméked vagy a szolgáltatásod ismerete kiemelten fontos. Gondolj bele, hogy milyen égő az, ha a vevőd többet tud a foglalkozásodról és eszközeidről, mint te.

Minden apróságot tudnon kell a termékedről és az iparágról is, amiben tevékenykedsz. Ez egy idő után jönni fog magától, de most az elején nézz körül és kutakodj kicsit, hogy a leendő vásárlóid minden kérdésére tudj válaszolni.


Kapcsolódó oktatóanyagok:

 

WEBÁRUHÁZ KÉSZÍTÉS MINI KURZUS KEZDŐKNEK (1 790 Ft)[MEGTEKINTÉS]
webáru

WEBÁRUHÁZ KÉSZÍTÉS MEGAPACK (63% kedvezménnyel) [MEGTEKINTÉS]

GSM 3.0 – Kiút a szegénységből a függetlenség felé (2 790 Ft[MEGTEKINTÉS]

Cikksorozat tartalomjegyzék:

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here